torstai 19. helmikuuta 2009

Hankitaan pesukone

Asetuttuani hädin tuskin mutta kuitenkin uuteen kotiin alan "lopulta" (ex-miehen mielipide) katsoa pesukonetta itselleni. Se löytyy ja kaupat tehdään. Minulle ei mahdu tornia, jossa olisi kuivuri erikseen, mutta narukuivatusta ajatellen olen liian laiska. Ja se tilanpuute! Muutenkin kaikki hankalaa, äh! No, löytyy kuivaava pesukone ja saan tarjouksen ja ostan. Toimitus kahden viikon päästä, mutta selvitään jotenkin, pakko. Pesutupaa käytän aina jonkun vieraillessa kotonani, koska silloin voin käydä alhaalla yksin ilman lapsia.

Koittaa päivä, jolloin pesukone ja sen ohessa printteri ja pölynimuri toimitetaan minulle. Se on tämä päivä. Sisään kävelee kaksi setää, lapset riekkuvat kuka sisällä ja kuka rappukäytävän puolella, kun ovet repsottavat auki. Havaitaan, että hieno kuivaava pesukone ei mahdu kylpyhuoneen ovesta sisään. Kolme senttiä jää uupumaan. Epätoivo iskee. Soitan vuokranantajalle, joka ei oikein lämpene ajatukselle karmin irroittamisesta, minkä ymmärrän, ei se helppoa olisikaan. Ei hänen miehensäkään, jonka kanssa juttelen seuraavaksi. Tuskailen ja ihmettelen. Puhelun aikana kantaja lähtee ja asentaja sanoo joutuvansa kohta lähtemään.

Lopetan puhelun ja tuskailen lisää. Asentaja kysyy, onko minulla mies, joka voisi auttaa tässä asiassa. Parahdan itkemään, eikä murtaen suomea puhuva asentaja ymmärrä murrettani. Parku on kuitenkin universaalikieli, ja saan myötätuntoa osakseni. Kapeammaksi pesukoneeksi asentaja ei osaa muuttua, minkä hän valittaen toteaa, mutta 45-senttinen päältä täytettävä mahtuisi ovesta. Ajattelen pottuuntuneena ex-miestä latomassa kolmia kalsareita mukavasti kymmenen kilon pesukoneeseen ja sitten kuivausrumpuun samalla hetkellä, jolloin ripustelen kolmen ihmisen vaatteita ja vuodevaatteita ja yhden ihmisen vaippoja loppumattomalle narulle. Ei tule mitään mistään, ei taaskaan! Mikä parku! Onko sinulla äitiä tai isää kuitenkin? No on, mutta hekään eivät saa vaatteita kuivumaan itsestään.

Vaatteiden kuivattaminen on maailmanlopusta seuraava katastofi myös seuraavan puheluni aikana. Soitan kodinkoneliikkeeseen ja parun asiani puhelimeen vastaavalle naiselle. Hän antaa puhelimen myyjälle, joka alkuun teki minulle tarjouksen. Parun asiani hänellekin, jos nyt en ihan niitä miehen kolmia kalsareita myöten niin ainakin muuten tehden selväksi sen, että tilanne on hirveä ja epätoivoinen, olen melkein mieluummin narun jatkona kuin kuivatan pyykkini sillä. Mies kertoo olevansa huomenna töissä ja kehottaa vaikka tulemaan käymään, jos pääsen. Mittailemme oviaukkoa ja toista kuivaavaa pesukonetta linjan eri päissä ja saatamme löytää mittaustulosten väliltä yhteensopivuutta. Joka tapauksessa etsitään joku passaava kone, jonka saatan saada jo huomenna, jos olen nopea. En jaksa edes ajatella, onko minun lupa maksaa kotiinkuljetus ja asennusmaksu uudestaan, mitä todennäköisimmin kyllä. Kunhan saan koneen ja mieluiten vielä sen kuivaavan.

Parun vielä äidille, ja loppupuhelusta olen alkanut pikemminkin nauraa asialle. En muista, milloin olisin soittanut hänelle ilman että tunnen puhelun lopussa oloni ainakin jonkin verran paremmaksi. Juttelen vielä ystävän kanssa ja harmittelusta huolimatta lähinnä naurattaa. Vähän myöhemmin viestitän vielä vuokranantajalle asian järjestyvän kyllä ja kerron postista juuri kolahtaneen hänelle osoitetun kirjeen. Hän soittaa minulle, jolloin sovimme kirjeen toimittamisesta ja puhelemme pesukoneesta. Vuokranantaja haluaa piristää minua ja antaa minulle luvan maalata seinän, jonka hän on tiennyt minun haluavan maalata mutta jonka maalaamiseen ei ole aikaisemmin suostunut.

Kun puhelumaratonini on tullut päätökseen, Antto on kastellut kylpyhuoneen ja vaatteensa lotratessaan 45 minuuttia lavuaarin ääressä. Aaron on kastellut vaippansa ulkopuolelta kontatessaan kylpyhuoneen märällä lattialla. En muista edes murehtia sitä, että nuokin vaatteet täytyy kuivata.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voi kurjuutta ja voi naurua!

Onneksi asiat ratkeavat, kun soittaa äidille. :)

Hassua, ettei vuokranantaja antanut lupaa irrottaa karmeja. Ne olisi saanut siististi pois ja siististi takaisin. Onneksi heltisi lupa seinän maalaukseen.

Sitten kun nähdään teillä, luetteloi jo valmiiksi kevyet nikkarointitarpeet, niin meidän perheen miesväki voi auttaa. Otamme työkalupakin mukaan.


Iloa ja valoa!

Anonyymi kirjoitti...

Täytyy sanoa, etten ole ikinä ajatellut mitata oviaukkoa, että mahtuuko tavara siitä sisälle.

Kämpässäni keittiön ja eteisen välinen oviaukko on 10 senttiä kapeampi kuin normaali ovi. (Mittasin sen juuri äsken.) Sitten kun ostan uuden jääkaapin se tuskin mahtuu ovesta.Joten se pitänee kuljettaa makuuhuoneen lävitse.

Bluesea kirjoitti...

Voi ei, olipa tuossa taas tarinaa. Aika hurjaa ja kurjaa mutta kun asia eteni, niin siinä oli jo humoristisiakin piirteitä. Sinähän olet, Säätäjä-Salla, draaman mestari! Varsinaista tragikomiikkaa kirjoitat!

Toivottavasti tänään olet löytänyt sopivan koneen teille ja liike toimittaa koneen kotiin pikaisesti.

BTW minusta on nautinnollista ripustaa pyykkejä. No, kullakin hommansa mistä pitää. Ymmärrän, ettei se niiin nautinnollista ole silloin, kun kaksi pientä on kintuissa kiinni.

Jaksamista arkeesi!

junglehouse mom kirjoitti...

Hahhaa, en ehkä kuule stooria enää, mutta luimpa kuitenkin ;) Jää syvälle mieleen kymmenennen kerran jälkeen ;D Mutta arvaa, et oo päässy ikinä siihen seinän maalaamiseen asti, jei!

Säätäjä-Salla kirjoitti...

J. Mom, ehkä tää kirjoittaminen on sitten mulle omempi tapa ilmaista itseäni, kun ei yhdeksän kertaa suullisesti riittänyt tuomaan ilmi seinän tilaa. :)

Tänään vuokraemäntä kiikutti sen maalitonkan tänne. Hänen miehensä soitti asentajalle, joka oli vienyt vanhan takaiskuventtiilin mennessään, ei olisi kuulemma saanut. Ja mulle oli asentaja mielestään antanut ja mä vienyt roskiin?! En kyllä mielestäni sitä saanut vaan hän lupasi toimittaa vanhan pois... Lupasi kuitenkin tuoda vuokranantajalle uuden, siis tänne mulle, uhhuh. Onkohan vähän ketku kaveri? Mä joka tapauksessa maksoin 18 euroa siitä uudesta venttiilistä. Niin ja siinäkin oli venkslaamista, kun jossain vaiheessa puhelua sanoi, että oli antanut mulle jonkin pidemmän vesijohdon kaupan päälle, että se vanha venttiili oli vähän niin kuin siitäkin korvausta, ja sitten taas väitti antaneensa sen venttiilin mulle. Sekavaa ja mä olin ihan että kääk, nyt en kyllä osaa tähän sanoa yhtään mitään.

Niin siis saatiin perjantaina toinen, vähän pienempi mutta kuivaava pesukone tänne. Mahtui. :) Kommellusta kerrakseen!